Så tillgänglig är webbplatsen
Vi är medvetna om att det finns brister i tillgänglighet på vår webbplats. De brister som finns beskriver vi längre ner på sidan.
Kontakta oss om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver material från vasttrafik.se som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss, så gör vi vårt bästa för att möta ditt behov.
Rapportera brister
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet och vill gärna få information om du upptäcker brister så att vi kan åtgärda dem.
Tillsyn
Kontakta DIGG - myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter. De ansvarar för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
DIGG - myndigheten för digital förvaltning
Information om webbplatsens tillgänglighet
Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som finns på vasttrafik.se.
Efter varje brist som vi planerar att åtgärda så finns en intern referens följt av en siffra, till exempel NV-1234. Denna referens underlättar för oss som arbetar med vasttrafik.se att följa upp de angivna bristerna. Referensnumret är avsett för internt bruk.
Webbplatsens brister utifrån situation
Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade
Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundservice eller appen Västtrafik To Go.
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Mitt konto - hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Otillräckliga kontraster
- Avsaknad av alt-texter
- Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar
Intern referens: UC-3468 och UC-3469
Inloggningssida privatkund
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
- Felmeddelande indikeras enbart med färg.
- Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-4129
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-4242
Svarssidor
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
Språk sätts inte på sidan. Det kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
Sidor för hantering av e-post
Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under 2024.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
E-postutskick för Kampanj, Nyhetsbrev och Trafikinfo
- Kan ej sätta webbsidans HTML-titel. Utan detta har användare ingen aning om sidans generella innehåll.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-språk. Detta kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Bildspel
På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:
- Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.
Intern referens: NV-5085
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter fokuserar ej på felmeddelanden
När du har fyllt i ett av dessa formulär felaktigt, och då får ett felmeddelande, så får ej det felmeddelande fokus. Detta gör att du då ej förstår att du inte har fyllt i informationen korrekt när du använder skärmläsare, och har svårt att skicka in din synpunkt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5421
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter och Reklamation har en felaktig rubrikstruktur
På dessa sidor så är rubrikstrukturen inte korrekt, t ex så kan en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5350
Sidan Om Västtrafik har en felaktigt rubrikstruktur
På denna sida så är rubrikstrukturen inte korrekt, en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5142
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otillgänglig information för skärmläsare vid inloggning med BankID på Mitt konto
Om du väljer att logga in med BankID så finns det information kring hur lång tid du har på dig att logga in med BankID som inte läses upp av skärmläsare. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen under inloggningsprocessen. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1292
Kursiv information vid accepterande av erbjudande på Mitt konto ej maskinläsbart
När du har fått ett erbjudande så är informationen om hur lång tid du har på dig att acceptera kursiv. Att texten är kursiv är information som ej är maskinläsbar så en person som använder skärmläsare får ej denna information utan den läses upp som vanlig text. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1180
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så sker ingen automatiskt flytt av kortet till spärrade kort
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så ligger kortet kvar under aktiva kort, det flyttas inte automatiskt till spärrade kort. Det står information på kortet att det är spärrat och nästa gång du går in på sidan så ligger kortet rätt. Att den ligger kvar under aktiva kort kan försvåra för personer som använder skärmläsare att vara säker på att kortet blivit spärrat.
Intern referens: MS-997
Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade
Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundservice eller appen Västtrafik To Go.
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Mitt konto - hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Otillräckliga kontraster
- Avsaknad av alt-texter
- Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar
Intern referens: UC-3468 och UC-3469
Inloggningssida privatkund
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
- Felmeddelande indikeras enbart med färg.
- Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-4129
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-4242
Svarssidor
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
Språk sätts inte på sidan. Det kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
Sidor för hantering av e-post
Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under 2024.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
E-postutskick för Kampanj, Nyhetsbrev och Trafikinfo
- Kan ej sätta webbsidans HTML-titel. Utan detta har användare ingen aning om sidans generella innehåll.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-språk. Detta kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Bildspel
På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:
- Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.
Intern referens: NV-5085
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter fokuserar ej på felmeddelanden
När du har fyllt i ett av dessa formulär felaktigt, och då får ett felmeddelande, så får ej det felmeddelande fokus. Detta gör att du då ej förstår att du inte har fyllt i informationen korrekt när du använder skärmläsare, och har svårt att skicka in din synpunkt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5421
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter och Reklamation har en felaktig rubrikstruktur
På dessa sidor så är rubrikstrukturen inte korrekt, t ex så kan en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5350
Sidan Om Västtrafik har en felaktigt rubrikstruktur
På denna sida så är rubrikstrukturen inte korrekt, en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5142
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otillgänglig information för skärmläsare vid inloggning med BankID på Mitt konto
Om du väljer att logga in med BankID så finns det information kring hur lång tid du har på dig att logga in med BankID som inte läses upp av skärmläsare. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen under inloggningsprocessen. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1292
Kursiv information vid accepterande av erbjudande på Mitt konto ej maskinläsbart
När du har fått ett erbjudande så är informationen om hur lång tid du har på dig att acceptera kursiv. Att texten är kursiv är information som ej är maskinläsbar så en person som använder skärmläsare får ej denna information utan den läses upp som vanlig text. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1180
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så sker ingen automatiskt flytt av kortet till spärrade kort
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så ligger kortet kvar under aktiva kort, det flyttas inte automatiskt till spärrade kort. Det står information på kortet att det är spärrat och nästa gång du går in på sidan så ligger kortet rätt. Att den ligger kvar under aktiva kort kan försvåra för personer som använder skärmläsare att vara säker på att kortet blivit spärrat.
Intern referens: MS-997
Mitt konto - köphistorik för Västtrafik To Go
Kalendern blir inte större vid inzoomning för Firefox-användare. För att åtgärda denna brist så behöver du som användare ändra inställningar i ditt operativsystem.
Intern referens: MS-1158
Inga kända problem som påverkar vid användning utan hörsel eller nedsatt hörsel.
Beskrivning av valideringsfel
De felmeddelanden som läses upp en användare inte fyllt i ett formulär på korrekt sätt följer delvis inte lagen och kan uppfattas otydliga. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Inloggningssida privatkund
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under våren 2024.
- Fokusmarkeringen har för låg kontrast på knappen med texten ”logga in”
- Felmeddelande indikeras enbart med färg.
- Fältet för e-post har ett felaktigt maskinläsbart syfte.
Hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Otillräckliga kontraster
- Avsaknad av alt-texter
- Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Sidor för hantering av e-post
Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under 2024.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Sidor för hantering av e-post
Vi arbetar för att åtgärda nedan brist under sommaren 2024.
HTML är inte validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister.
- HTML är ej validerat, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna, oavsett vilket hjälpmedel de använder.
Oskäligt betungande anpassning
Tidtabeller
Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för tidtabeller i pdf. Filerna är framtagna som underlag för tryckta tabeller och systemet som genererar dem är inte byggt för att ta hänsyn till de krav som tillgänglighetsanpassningarna ställer. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då anpassning skulle vara en mycket kostsam investering och innebära arbete som vi inte har kapacitet för i dagsläget.
Kvitto för blippbetalning
Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för kvitto för blippbetalning. Komponenten som vi använder är en standardkomponent i leverantörens utbud som Västtrafik och många andra aktörer använder. För att åtgärda problemet behöver hela komponenten byggas om, då det endast är en mening som inte syns när man zoomar in texten till 200 %. Meningen går dock att höra med hjälp av skärmläsare. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då vi anser att det är för betungande att bygga om komponenten.
Så har vi testat webbplatsen
En oberoende granskning av vasttrafik.se har gjorts av Funka (2020) och DIGG - myndigheten för digital förvaltning (2021).
Västtrafik AB granskar webbplatsen löpande och korrigerar brister i tillgänglighet.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades: 2023-10-03